Hopp til innhold
Lukk

Få varsel ved oppdateringer av «Effekten av spesialpedagogisk støtte i barnehage på mental helse, trivsel, og akademisk evne i grunnskolen»

Hvor ofte ønsker du å motta varsler fra fhi.no? (Gjelder alle dine varsler)
Ønsker du også varsler om:

E-postadressen du registrerer her vil kun bli brukt til å sende ut nyhetsvarsler du har bedt om. Du kan når som helst avslutte og slette din e-postadresse ved å følge lenke i varslene du mottar.
Les mer om personvern på fhi.no

Du har meldt deg på nyhetsvarsel for:

  • Effekten av spesialpedagogisk støtte i barnehage på mental helse, trivsel, og akademisk evne i grunnskolen

Oops, noe gikk galt...

... ta kontakt med nettredaksjon@fhi.no.

... last inn siden på nytt og prøv igjen.

Prosjekt

Effekten av spesialpedagogisk støtte i barnehage på mental helse, trivsel, og akademisk evne i grunnskolen - prosjektbeskrivelse

Publisert Oppdatert

Dette prosjektet skal undersøke sammenhengen mellom spesialpedagogisk støtte i barnehage og psykisk helse, trivsel og akademisk evne i grunnskolen.


Sammendrag

Oppmerksomhets- og hyperaktivitets forstyrrelse (ADHD) er en av de hyppigste psykiske lidelsene hos barn. ADHD har en negativ innvirkning på pasientens og familiens trivsel, og er forbundet med høye samfunnskostnader. I Norge har barn med nedsatt funksjonsevne, blant annet barn med ADHD, rett til spesialpedagogisk støtte. Til tross for bruk av betydelige ressurser til spesialpedagogisk støtte i barnehagen er de langsiktige effektene for barn med ADHD og relaterte problemer ukjente. Dette prosjektet skal bruke data fra den norske mor og barn-undersøkelsen (MoBa) for å undersøke sammenhengen mellom spesialpedagogisk støtte i barnehage og psykisk helse, trivsel og akademisk evne i grunnskolen. Prosjektet bruker en kombinasjon av prospektiv kohortstudie og statistiske metoder for å redegjøre for ikke-tilfeldig utvalg til behandling for å støtte en kausal interpretasjon av resultatene.

Se fullstendig prosjektbeskrivelse på Cristin for mer informasjon om resultater, deltakere, kontakter med mer

Prosjektdeltakere

Prosjektleder

Guido Biele, Avdeling for barns helse og utvikling, Folkehelseinstituttet

Prosjektdeltakere

Kristin Romvig Øvergaard, Oslo universitetssykehus HF
Pål Zeiner, Oslo universitetssykehus HF

Start

01.12.2017

Slutt

30.11.2021

Status

Pågående

Godkjenninger

Regionale komitéer for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk (REK)

Prosjekteier/ prosjektansvarlig

Folkehelseinstituttet