English Norwegian

Ny forskning

Vitamintilskudd reduserer risikoen for morkakeløsning

gravid mage og jenteInntak av folat og andre vitaminer i form av vitamintilskudd før og under svangerskapet reduserer risikoen for morkakeløsning med inntil 30 prosent. Det viser en ny studie fra Nasjonalt folkehelseinstitutt og Universitetet i Bergen.

Abruptio placentae (morkakeløsning) er en svangerskapskomplikasjon som karakteriseres ved for tidlig løsning av morkake. Komplikasjonen forekommer vanligvis i tredje semester, og fører ofte til store blødninger som kan være livstruende for både mor og barn. I Norge forekommer komplikasjonen i ca. 4 av 1000 svangerskap.

Allerede i 1960-årene tydet flere studier på at lavt folatinntak kunne føre til morkakeløsning. Senere ble det også rapportert at kvinner med abruptio har lavere konsentrasjon av andre vitaminer i blodet sammenlignet med dem som ikke har denne komplikasjonen. Også økt konsentrasjon av aminosyren homocystein, som er en markør for vitamin B-mangel, er observert hos disse kvinnene.

I Medisinsk fødselsregister er det samlet inn data om bruk av folsyre (folat i form av tilskudd) og multivitaminer før og under svangerskapet, samt abruptio placentae siden 1998. Basert på dette datamaterialet, har Roy Miodini Nilsen og medarbeidere funnet at kvinner som tar disse vitamintypene har en 20-30% reduksjon i risikoen for abruptio placentae.

Når forfatterne undersøkte sammenhengen mellom vitamintilskudd og abruptio som forekom før 37 fullgåtte svangerskapsuker, var reduksjonen i risikoen for abruptio enda høyere (25-50%). Studien, som er den største i sitt slag, bekrefter dermed de eldre hypotesene om at vitaminmangel kan ha betydning for utvikling av abruptio.

I Norge anbefales det at kvinner som planlegger å bli gravide bør ta 0,4 mg folsyre daglig én måned før svangerskapet og ut de 2-3 første månedene av svangerskapet. Anbefalinger om økt folatinntak i svangerskapet er først og fremst begrunnet i forebygging av ryggmargsbrokk og beslektede alvorlige medfødte misdannelser. De senere årene tyder flere studier på at folattilskudd før og tidlig i svangerskapet kan ha en gunstig effekt på andre misdannelser og helseproblemer i forbindelse med svangerskap og fødsel.

Referanse: Nilsen RM, Vollset SE, Rasmussen SA, Ueland PM, Daltveit AK. Folic Acid and Multivitamin Supplement Use and Risk of Placental Abruption: A Population-based Registry Study. Am J Epidemiol 2008. Jan 10; [Epub ahead of print]

 

URL til denne artikkelen: http://www.fhi.no/artikler?id=68328

 

 

 

 

Stikkordsliste

  1. A
  2. B
  3. C
  4. D
  5. E
  6. F
  7. G
  8. H
  9. I
  10. J
  11. K
  12. L
  13. M
  14. N
  15. O
  16. P
  17. Q
  18. R
  19. S
  20. T
  21. U
  22. V
  23. W
  24. X
  25. Y
  26. Z
  27. Æ
  28. Ø
  29. Å